Another Module Finished! (: - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu Another Module Finished! (: - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu

Another Module Finished! (:

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

07 April 2014 | Noorwegen, Kristiansand

ENGLISH BELOW

De afgelopen weken hebben we een behoorlijk tijdspan behandeld: vanaf het moment dat de Israëlieten Canaan inlopen, de tijd van de rechters, de tijd van de koningen en tot aan het moment waar de ene helft van de Israëlieten bijna volledig vernietigd wordt en de andere helft van de Israëlieten meegenomen wordt in ballingschap. Een periode van zo'n 700 jaar!
In deze periode gebeuren er een heleboel interessante (maar ook behoorlijke gruwelijke) dingen. Een van de manieren waarop we hiernaar gekeken hebben, is door te kijken wat er in een specifiek onderdeel van de maatschappij gebeurd (bijv. regering, familie/relaties en geloofsgemeenschap). Ik heb afgelopen week vooral gekeken naar het onderdeel 'regering'. Het was best tof om te zien op wat voor manier de regering een belangrijke invloed heeft! In Richteren is het elke keer de leider die de Israëlieten terugleidt naar God, in Koningen zien we een aantal goede koningen die het volk terugleiden naar God (bijv. Hizkia maar ook de Assyrische koning van Nineveh stelt voor om berouw te tonen met zijn volk, dit zie je in Jona). Het is dus erg belangrijk om een goede en rechtvaardige regering te hebben! Maar helaas is dat niet alles, de regering gaat over wetgeving en handelt niet met individuen maar met een heel land of een heel volk. De regering kan daarom niet de harten of de houding van de mensen veranderen: als de regering dat probeert, wordt het een tirannie! Daarom moet je beginnen met het heropbouwen van de families en de geloofsgemeenschap, om mensen te laten zien (niet vertellen, maar laten zien!) hoe een veranderd leven eruit ziet. Een jammer voorbeeld van zo'n mislukte situatie is een van de laatste koningen van het Zuidelijke koninkrijk (het koninkrijk splitst al vrij snel in de geschiedenis van de koningen): Josia. Hij hervormt het volledige koninkrijk volgens de wetten die God had gegeven en zijn houding en motivatie waren goed, maar na zijn dood zijn de mensen niet veranderd; alleen hoe het koninkrijk eruit ziet!
Ik denk dat dat ook voor individuen geldt, iemand anders kan jou niet opleggen om te veranderen of iets anders te doen. Anderen kunnen je helpen als je het accepteert, maar het moet uit jezelf komen.
Ik heb afgelopen twee weken een veel beter overzicht gekregen over wat er in deze periode allemaal gebeurt en ook een groot gedeelte waarom het gebeurt. Best cool want ik begrijp het nu een stuk beter!

Daarnaast ben ik heerlijk aan het worstelen met mezelf (nou ja heerlijk, altijd positief blijven ^^). Zoals ik in mijn vorige blog zei, heb ik eindelijk wat meer rust om echt mijn fundamentele mening en geloof te beoordelen, maar dat is niet altijd leuk. Als je kritisch gaat kijken naar wat je eigenlijk gelooft en hoe je dingen in het leven ziet (relaties, mensen, situaties, God, etc.), kan het zijn dat je iets tegenkomt wat zo diep zit achter allerlei gedachten dat het niet zo makkelijk is om het te veranderen. Een van die dingen is voor mij mijn mening over emoties; hoewel ik in DTS al gezien heb dat emoties wel goed zijn, is dit herkennen en het ook echt geloven een heel ander ding. Daar loop ik nu weer erg tegenaan. Diep vanbinnen ben ik er nog steeds van overtuigd dat emoties je zwak maken en ik ben niet graag zwak (ik denk zoals de meeste mensen). Het is logisch dat iets wat je al een hele tijd denkt niet zomaar verandert, maar het zou zo fijn zijn als niet alles een proces zou zijn. Dat het gewoon van de ene op de andere dag veranderd is ^^. Maar waarschijnlijk waardeer je het dan ook minder.. Dus daar ben ik persoonlijk veel mee bezig.

Verder voel ik me steeds meer thuis op de basis en in Noorwegen. Ik begin steeds meer Noors te leren en soms denken mensen bij de kassa zelfs dat ik Noors ben! Wat tussen haakjes erg makkelijk is, Noren praten niet zoveel dus je hoeft alleen maar met overtuiging "hallo", "dankje" en "tot ziens" te zeggen, haha (:
Het feit dat ik me steeds meer thuis voel op de basis is ook te zien in het feit dat ik lekker laat opblijf om met allerlei mensen te kletsen en spelletjes te doen; goed voor mijn sociale contacten, iets minder voor mijn slaap ^^.

Helaas heb ik nog geen verdere informatie over mijn outreach, dus dat houden jullie nog tegoed! Volgens mij zijn jullie nu weer aardig bijgepraat; de volgende module start vanmiddag, nadat ik me geregistreerd heb op het politie bureau voor het feit dat ik in Noorwegen verblijf (eerder kon ik geen afspraak maken, blijkbaar maakt het ze hier niet zoveel uit dat ik hier ben :P) en deze module is: "Ballingschap en terugkeer". Hier gaan we vooral kijken naar de ballingschap en de verschillende profeten en moeten we volgende week maandag een half uur les geven aan de andere studenten over een kleine profeet! Veel werk om zo'n profeet te bestuderen, maar wel erg leuk en leerzaam om te doen.

Nou dat was het weer voor nu. Tot over twee weken! (in dat geval, allemaal alvast heel fijne paasdagen!^^) Hoewel een berichtje tussendoor natuurlijk ook altijd welkom is (:





The last few weeks we covered quite a period of time: from the moment the Israelites walked into Canaan, the time of the judges, the time of the kings and until the moment where one half of the Israelites almost completely gets destroyed and the other half gets taken into exile. A period of approximately 700 years!
In this period, there are a lot of interesting (but also quite horrible) events happening. One of the ways we looked at this period, is by trying to find out what happened in a specific part of society (e.g. government, family/relationships and church/community). The last week I have mostly looked into the part of the government. It was cool to see in what way the government has an important influence! In judges the leader points to Israelites back to God everytime, in kings we see some good kings who lead the people back to God (e.g. Hezekiah, but also the Assyrian king of Nineveh proposes to repent with his people, you find this in the book of Jonah). This is why it is very important to have a good and just government! Unfortunately this isn't all, the government covers laws and doesn't interact with individuals but with a whole nation or people. The government can't change the hearts or attitude of people: if the government tries that, it becomes a tyranny! That is why you have to start with rebuilding families and the community, to show people (don't tell, but show!) what a changed life looks like. A sad example of a failing situation is one of the last kings of the Southern kingdom (the kingdom divides pretty early in the history of the kings): Josiah. He reforms the kingdom completely according to the laws God had given and his attitude and motivation were good, but after his death the people weren't changed: just the way the kingdoom looked from the outside!
I think this as well counts for individuals, someone else can't force you to change or do something differently. Others can help you if you accept their help, but it has to start with yourself.
The last two weeks I've gotten a way better overview on what happened during this period and for a big part also why it happened. Pretty cool, because I understand this period so much better now!

Besides that I'm enjoying to wrestle with myself (well enjoying, gotta stay positive^^). Like I said in my previous blog, I finally have some more peace to really look into my fundamental opinions and faith, but that isn't always fun. When you start looking critically to what you actually believe and how you see things in life (relationships, people, situations, God, etc.), it happens that you run into something that is so deeply rooted behind all different kind of opinions that it isn't easy to change. One of those things for me is my opinion on emotions; eventhough I already saw during DTS that having emotions is good, recognizing this and really believing it is a completely different thing. That is something that I'm trying to process. Deep inside I am still convinced that emotions make you weak and I don't like being weak (I guess as most people). It is logical that something you have thought for a long time doesn't change quickly, but it would be nice if not everything was a process. That it'll just be different from one moment to another ^^. But that probably makes you appreciate it less as well.. So that is what I am processing personally right now.

Furthermore I am starting to feel more and more at home on base and in Norway. I am starting to learn more Norwegian and sometimes people at the checkout even believe I am Norwegian! Which is by the way very easy, Norwegians don't talk that much so you only need to say very convinced "hello", "thankyou" and "goodbye", haha (:
The fact that I start feeling more and more at home on base is also noticeable in the fact that I stay up very late to talk to different people and to play games: good for my social contacts, a little bit less for my sleep ^^.

Unfortunately I don't have any more information on outreach, so that's still coming!
I think you all are quite updated now; the next module start this afternoon, after I am registrered at the police office for the fact that I am staying in Norway (before I couldn't make an appointment, apparently it doesn't matter that much that I am here :P) and this module is: "exile and return". Here we will mostly look into the exile and the different prophetes and next monday we have to teach for half an hour on a minor prophet to the other students! A lot of work to study a prophet, but also a lot of fun and I learn a lot.

This is about it for now. Next blog in two weeks! (in that case, already a happy Easter to all of you!^^) Although a message in between is of course also always welcome (:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke

Via dit blog houd ik je op de hoogte van mijn reizen en mijn weg met God. Through this blog I will keep you updated on my travels and path with God.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 9670
Totaal aantal bezoekers 91917

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 06 Juli 2017

Begin Van Een Nieuwe Fase / Start Of A New Season

31 Maart 2013 - 19 Juli 2014

The Journey Goes On

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Children@Risk DTS in Madison, Wisconsin

Landen bezocht: