Lecture is over and outreach is happening soon! - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Rieneke DB - WaarBenJij.nu Lecture is over and outreach is happening soon! - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Rieneke DB - WaarBenJij.nu

Lecture is over and outreach is happening soon!

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

05 Juni 2014 | Nederland, Schiphol

ENGLISH BELOW

Grote schoonmaak in de basis, dan weet je dat de school afgelopen is.. Afgelopen zaterdag hebben we met de hele BSN in drie uur tijd de basis grondig schoongemaakt, want afgelopen vrijdag was onze laatste officiele lesdag! De lesfase is nu officieel afgelopen.

De laatste module was ontzettend gaaf! In deze module (disciple the nations) hebben we gekeken hoe God invloed heeft in verschillende domeinen van de maatschappij. De maatschappij is opgedeeld in acht domeinen: onderwijs, gezinnen, wetenschap&technologie, kunst&entertainment, regering, economie, kerk(religie) en communicatie(media). Voor elk van deze domeinen zijn er voorbeelden te vinden in de Bijbel, maar ook in het hedendaagse leven dat God er wat over te zeggen heeft. Als we God alleen in de kerk stoppen, missen we ontzettend veel! We hebben tijdens deze module onder andere gekeken naar bedrijven die bijbelse principes (lees: principes uit de Bijbel, niet 'christelijke overheersing/onderdrukking'!) toepassen en tegen alle verwachtingen in niet failliet gaan! Een voorbeeld hiervan is het bedrijf Guinness, ik heb een link toegevoegd als je het interessant vindt om hun verhaal te horen (http://everythingconference.org/media-resources/article/everything_conference_2012_guinness_video ).
Ik vond deze module echt super, omdat het het geloof zo praktisch en toepasbaar maakt. We hebben naast goede voorbeelden ook gebrainstormd; hoeveel en wat voor rol zou de overheid moeten hebben, hoe kijken we vanuit Bijbels perspectief naar verschillende discussies en dilemma's op het moment, oftewel lekker bezig met wereldproblemen ^^.

Maandag en dinsdag hebben we outreach voorbereidingen gehad en dinsdag eind van de middag begon mijn reistijd naar Congo al! Door verschillende lange overstappen zijn we als een team pas zaterdag of zondag middag op de plaats van bestemming, dus dat duurt nog wel even. Het is zo bizar om te bedenken dat ik alweer drieenhalve maand in Noorwegen ben geweest, zo voelt het namelijk helemaal niet. Maargoed, de afgelopen dagen waren dus behalve met outreach voorbereidingen helemaal volgepropt met laatste voorbereidingen (zaterdag de stad in en naar Ikea geweest op jacht voor een muskietennet) en nog zo veel mogelijk gezellig met mensen hier doen voordat ik vertrok. Ik heb zeker zin in outreach, maar vind het ook ontzettend jammer om een heleboel mensen hier weer achter te laten.
Volgens mij heb ik nog niks gezegd over wat ik eigenlijk echt ga doen op outreach, dus bij deze! We gaan eerst in de Democratische Republiek Congo een seminar geven wat drie weken duurt over de verandering van karakter aan ongeveer 200 predikanten uit Congo. Tijdens dit seminar zullen we lessen geven over verschillende personen in de Bijbel en hoe hun karakter veranderde tijdens hun interactie met God (bijvoorbeeld David, Mozes en Petrus). We hebben de personen verdeeld en ik ga lesgeven over Jozua! Daarnaast gaan we werken met het vertellen van de Bijbel in verschillende verhalen en die opnemen op zon-oplaadbare afspelertjes zodat de lokale bevolking ondanks dat niet iedereen kan lezen toch de Bijbelverhalen kan horen. Ik heb er erg veel zin in, maar ben me ook behoorlijk bewust van de verantwoordelijkheid die het lesgeven aan zoveel predikanten met zich meebrengt. Wat wij de predikanten leren, zullen zij namelijk weer in hun gemeentes leren! Gelukkig hoef ik het niet alleen te doen, maar vind dat onderdeel wel erg spannend! In totaal zijn we dan vier weken in Congo en daarna nog anderhalve week in Oeganda voor evaluatie en nog wat lessen in celgroepen en een kindertehuis. En dan ben ik 11 juli eind van de middag alweer op Nederlandse bodem en de hele BSN achter de rug!
Verder, ontzettend cool (vind ik in ieder geval (A) ) verhaal: afgelopen zondagochtend had ik nog €450 nodig voor outreach en ik vond het ontzettend lastig hoe ik nou dat moest gaan regelen. Ik dacht altijd, heel cool al die verhalen dat God gewoon voor geld zorgt, maar hé dit gaat om mijn leven.. Maar maandagochtend om half10 had ik al het geld bij elkaar, omdat mensen simpelweg tegen me zeiden dat ze me heel graag wilden supporten! Wow, als het bij jezelf gebeurt is zoiets toch nog net iets meer bijzonder dan het verhaal van iemand anders!

Afgelopen tijd hebben we ook een heel aantal drukke weekenden gehad, vanaf begin mei was er elk weekend wel wat. Een van de weekenden was er de nationale feestdag in Noorwegen, namelijk 17 mei. Op die dag vieren ze dat ze in 1814 onafhankelijk werden van Denemarken (om vervolgens na een heel korte tijd overgenomen te worden door Zweden xD) en is het dus overal feest! Er zijn parades overal in het land waar heel veel mensen aan mee doen, iedereen die nationale klederdracht heeft, draagt deze en er zijn bijeenkomsten, spelletjes en wat ook niet. Was een ontzettend gave dag om mee te maken; ik heb mijn ogen uitgekeken naar de klederdracht, genoten van de Noorse cultuur en het volkslied meegezongen! 's Avonds was er een run door de binnenstad in Kristiansand (belachelijk veel mensen die handen vasthouden en dan zo snel mogelijk de hele winkelstraat doorrennen, vet maf maar superleuk om te doen!), vuurwerk en vervolgens een dansfeest. Ik heb me dus kostelijk vermaakt (:
Verder hebben we vorige week zaterdag een boottocht gemaakt (met de boten van twee mensen van de basis) van anderhalf uur omhoog langs de kust en op een eilandje gepicknickt en rondgekeken. Erg leuk om weer een beetje meer van Noorwegen te zien en er even lekker uit te zijn geweest!

Het wordt wel een lange blog zo, maar ik ben nog niet klaar met de update. Dus misschien willen jullie er iets te drinken en een koekje bij pakken en dan ga ik weer verder :P.

Ik heb namelijk al van een aantal mensen de vraag gekregen wat ik nou volgend jaar ga doen en dat was tot nu toe nog niet zeker, maar ik heb dinsdag mijn applicatie ingeleverd om komende herfst de DTS te gaan staffen in Skjærgårdsheimen, Noorwegen (de basis waar ik de BSN heb gedaan)! Ik heb er een hele tijd over nagedacht en met verschillende mensen het erover gehad, maar ik heb nog niet het idee dat ik klaar ben op de basis: er is nog zoveel wat ik nog kan leren, maar ik begin ook steeds meer te zien dat ik heel wat te bieden heb! Als ik terugkijk en zie hoeveel DTS en BSN mij hebben beinvloed, wil ik heel graag mijn steentje bijdragen voor andere mensen die een DTS komen doen.
De applicatie betekent dat ik nog niet ben aangenomen, maar nu hangt het er alleen nog vanaf hoe de DTS-leiders mijn applicatie beoordelen en.... of ik mijn support bij elkaar krijg. DTS-staffen betekent namelijk dat je jezelf financieel volledig moet kunnen voorzien en aangezien je niet kan werken tijdens het staffen, betekent dit dat ik supporters moet zoeken. Ik wil daarom ook hier de vraag stellen of jullie erover willen nadenken (en/of bidden) of jullie me eenmalig/maandelijks voor een zelf te besluiten aantal maanden willen supporten zodat ik komende herfst mijn steentje kan bijdragen voor jongeren die op DTS komen en God beter willen leren kennen. Als jullie vragen hebben, meer willen weten of mij vanaf augustus (als ik daadwerkelijk aangenomen word en dus ga) willen supporten, dan hoor ik het graag! Liever vroeger dan later aangezien ik mijn support grotendeels (toegezegd) moet hebben voordat ik daadwerkelijk ga, dus dat moet ik voor eind juli eigenlijk geregeld hebben.

Als laatste wil ik alleen nog vragen of jullie met me mee willen danken/bidden voor een aantal punten:
- Danken dat ik het volledige bedrag voor outreach binnen heb!
- Danken dat ik zoveel heb geleerd en ben gegroeid in mijn relatie met God tijdens de lesfase.
- Bidden dat de reis naar Congo spoedig verloopt;
- Bidden dat het voorbereiden van mijn les goed gaat;
- Bidden dat onze lessen en tijd in Congo en Oeganda goed verlopen;
- Bidden voor eenheid in ons team en een goede teamgeest;
- Bidden voor bescherming.

In Congo heb ik sowieso geen internet, maar in Oeganda hopen we in ieder geval een beperkte verbinding te hebben. Mocht dat het geval zijn, dan krijgen jullie over vier weken een korte update vanuit Oeganda en anders horen jullie zo snel mogelijk meer van mij als ik weer in Nederland ben!

Liefs,
Rieneke












Intense cleaning at base, that's when you know that the school is finished.. Last saturday we cleaned the entire base in three hours with the whole BSN, since last friday has been our last official teaching day! Lecturephase is now officially finished.

The last module was absolutely amazing! In this module (disciple the nations) we looked how God influences the different domains of society. The society is divided into eight domains: education, family, science&technology, arts&entertainment, government, economy, church (religion) and communication (media). For each of these domains there are examples in the Bible and in everyday life that God definitely has something to say in all of them. If we squeeze God into and limit Him to the church, we miss a lot! During this module we looked for example at businesses that practice biblical principles (read: principles from the Bible, not 'christian overruling/surpression'!) and don't go bankrupt against all expectations! One example is the company Guinness, I added a link if you are interested in their story (http://everythingconference.org/media-resources/article/everything_conference_2012_guinness_video ).
I really liked this module, because it made faith so practical and applicable. Besides looking at good examples, we also brainstormed a lot; how much and what should the government do, how do we look at recent discussions and dilemma's from a biblical perspective, or in short talking about world issues ^^.

Monday and tuesday we had outreach prep and tuesday at the end of the afternoon my time of traveling to Congo already started! Because of some long lay-overs as a team we won't reach our destination before saturday or sunday afternoon, so that'll take a while. It is so strange to think that I've already been in Norway for three and a half month again, it doesn't feel like that at all. But anyways, the last few days were completely filled with the last preparations (saturday we went into town and Ikea to get a mosquitonet) besides the outreachprep and I tried to hang out with people at base as much as possible before I left. I am definitely looking forward to outreach, but it is also a real pity to leave so many people behind here.
I think I haven't talked yet about what I'll be actually doing during outreach, so I'll do that now! First we'll be in the Democratic Republic of Congo to give a three-week seminar on different characters out of the Bible and how their character changed during their interaction with God (for example David, Moses and Peter). We divided the characters and I'll be teaching on Joshua! Besides that we'll be working with an oral Bible program to tell the content of the Bible in short stories and record them on solar-chargeable players so that the locals who can't read can still hear the Biblestories. I am definitely looking forward to all of this, but I'm also really aware of the responsibility that teaching so many pastors brings. What we will teach the pastors, they will teach again to their churches! Luckily I don't have to do it alone, but this does worry me a little bit. Total we'll be in Congo for four weeks and then another one and a half week in Uganda for debriefing and some teachings in cellgroups and a children's home. And then at the end of the afternoon on July 11th, I'll be on Dutch soil again and completed the whole BSN!
Furthermore, supercool (or at least I think so (A) ) story: last sunday morning I still needed €450 for outreeach and I was having a hard time thinking how I would get that support. I always thought, very cool all these stories about God simply providing the money for people, but hey this is my life.. But mondaymorning 9.30am I had all the support together, simply because people told me that they really wanted to support me! Wow, if something like that happens to yourself it becomes a little more special than someone else's story!

Last period we have had a few busy weekends, from the beginning of May we have had something going on every weekend. One of the weekends we had the national day in Norway, 17th of May. On that day they celebrate their independence from Danmark in 1814 (to be ruled by Sweden after a short time of independence xD), so there is party everywhere! There is parades all over the nation that a lot of people join, everyone who has national clothing wears it and there is meetings, games and what not. It was a great day to experience; I loved looking at the national clothings, enjoyed the Norwegian culture and sung the national anthem! That night there was a run in Kristiansand downtown (ridiculously many people holding hands and then running down the mainstreet, very weird but so much fun to do!), fireworks and afterwards there was a danceparty. I had a great time! (:
Furthermore we went on a boattrip last week saturday (with the boats of two people from base) of one and a half hour up along the coastline and we picknicked on and looked around this cute little island. Great to see a little more of Norway and to get out for a trip!

It will be a quite long blog, but I'm not done yet with the update. So you might want to get something to drink and a cookie and then I'll go on :P.

I got the question from some people what I'll be doing next year and until now it wasn't set, but tuesday I handed in my application to staff a DTS next fall in Skjærgårdsheimen, Norway (the base I did my BSN)! I have been considering it for quite a while now and talked about it with different people, but I don't feel like I'm done yet at this base: there is so much more I can learn, but I also see more and more that I have a lot to offer already as well! Looking back and seeing how much DTS and BSN influenced me, I really want to give something back for other people who attend a DTS now.
The application doesn't mean I am accepted yet, but now it only depends on what the DTS-leaders think about my application and.... whether I get my support together or not. Staffing a DTS means that you have to be able to maintain yourself and since you can't work during staffing, this means that I have to find supporters. Therefore in this place I want to ask if you want to consider (and/or pray about) supporting me with a one time donation/monthly donation for a to be personally decided amount of months so I can give something back next fall for the youth that attend DTS and want to know God better. If you have questions, want to know more or want to support me starting in August (if I actually get accepted and will be going), then let me know! Rather sooner than later, because I have to have most of my support at least promised before I actually go, so I need to know most of that before the end of July.

Right now I only want to ask one more thing to thank/pray with me for a few things:
- Thank that I got the full outreach fee in!
- Thank that I have learnt and grown in my relationship with God so much during lecture.
- Pray that the traveling to Congo will go well;
- Pray that preparing my teaching will be good;
- Pray that our teachings and time in Congo and Uganda will be great;
- Pray for unity in our team and a good teamspirit;
- Pray for protection.

In Congo I will for sure have no internet, but in Uganda we hope to at least have a limited connection. If that's the case you will get a short update from me from Uganda in four weeks and otherwise you will hear from me as soon as possible when I am back in the Netherlands!

Love,
Rieneke

  • 05 Juni 2014 - 15:50

    Joke:

    Ha die Rieneke, net het filmpje van Guinness even gekeken; wat een schitterend verhaal, ik zou er bijna een pilsje op pakken ;) Jammer dat het nog niet gelukt is de foto's te downloaden, wat ik ervan zag leken ze me geweldig, maar misschien lukt het later nog. Als het goed is zit je op dit moment in Istanboel op het vliegveld, een goede verdere vlucht en een veilige aankomst bij de rest van het team vannacht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke

Via dit blog houd ik je op de hoogte van mijn reizen en mijn weg met God. Through this blog I will keep you updated on my travels and path with God.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 659
Totaal aantal bezoekers 91905

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 06 Juli 2017

Begin Van Een Nieuwe Fase / Start Of A New Season

31 Maart 2013 - 19 Juli 2014

The Journey Goes On

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Children@Risk DTS in Madison, Wisconsin

Landen bezocht: