Old Testament: Check! - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu Old Testament: Check! - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu

Old Testament: Check!

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

22 April 2014 | Noorwegen, Kristiansand

ENGLISH BELOW
Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie allemaal een gezellige Pasen hebben gehad! Ik zeker wel, maar dat komt later.
We hebben afgelopen week woensdag de module 'Ballingschap en Terugkeer' afgesloten en daarmee alweer het hele Oude Testament! De tijd is voorbijgevlogen, ik ben hier blijkbaar alweer negen en een halve week. Afgelopen module heeft me ontzettend geholpen om te zien waar in de geschiedenis de profeten spreken. Eerder nam ik altijd min of meer vanzelfsprekend aan dat alle profeten na de kronieken enzo kwamen (daar komen ze immers in de Bijbel, toch?!), maar ik heb nu een veel beter en completer plaatje over welke profeet waar spreekt. De profeten spreken namelijk verspreid van de tijd van de koningen tot de laatste jaren van het Oude Testament, ca 400 B.C.
Daarnaast hadden we vorige week maandag onze eerste eigen les! Iedereen kreeg een kleine profeet toegewezen en door middel van verschillende opdrachten, moesten we een eigen les maken over die profeet. Ik kreeg de profeet Maleachi. Ondanks dat het best pittig was om een profeet zo intensief te studeren, was het ook cool om te zien dat ik in staat ben om zo kritisch te kijken wat een profeet van 2,5 duizend jaar geleden probeerde te zeggen. Een pittige, maar zeker waardevolle ervaring!

En dan is het alweer terugkijken op het Oude Testament! Ik denk dat het belangrijkste wat ik heb geleerd tijdens deze ruim twee maand, is dat God tijdens die grofweg 800 jaar steeds dezelfde blijft. Hij geeft de hoop niet op met de Israëlieten tijdens deze hele tijd en zelfs niet tijdens de ballingschap! Hij is een constante factor en niet iets wat de hele tijd verandert. Het kan zijn dat je een deel van Zijn karakter meer of minder waardeert, maar Hij is in ieder geval betrouwbaar! Dit besef heeft me ontzettend veel rust gegeven; ik had namelijk het laatste jaar niet echt stabiliteit in mijn leven omdat ik simpelweg niet wist waar ik dat uit moest halen en omdat ik niet het gevoel had dat God stabiel en altijd dezelfde is! Stukje bij beetje groei ik steeds meer naar een stabiel en volwassen denken. Alhoewel ik me ook steeds meer realiseer dat ik echt nog wel een jonkie ben hoor! Afgelopen week een aantal keren een van mijn klasgenoten of leraren horen zeggen, "twintig jaar geleden deed ik dit of dit met Jeugd met een Opdracht"... Toen bestond ik nog niet eens :O, maar dat is ook wel goed om te realiseren; ik ben immers nog maar 19 :P.

Woensdag voor de Paasvakantie (donderdag t/m maandagochtend vrij :O) hebben we gekeken naar wat er allemaal gebeurde in de periode tussen het Oude en Nieuwe Testament. Machtig interessant, of in ieder geval voor mij, allemaal grote wereldrijken die komen en gaan en lekker veel geschiedenis! Helpt in ieder geval een boel om te snappen hoe de Joden in elkaar zitten aan het begin van het Nieuwe Testament.
Gisteren zijn we begonnen met het Nieuwe Testament in de module "God's koninkrijk". In deze module gaan we kijken naar de evangeliën en het boek Handelingen. Om heel eerlijk te zijn, zie ik er zowel enorm tegenop als kijk ik er naar uit om dit deel van de Bijbel te gaan studeren. Ik ben inmiddels zo vertrouwd met God in het Oude Testament, dat ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik met Jezus aan moet en waarom hij moest komen en sterven aan het kruis. Ik heb het gevoel dat ik momenteel met zoveel vragen rondloop, meer dan toen ik aan de school begon! Maar ik hou me maar vast aan iets wat de leraar van de eerste module zei: "Goede studie brengt meer vragen voort". Deze module wordt een uitdaging, maar ik ben ervan overtuigd dat ik weer heel veel nieuws zal leren!

Maar dat is het even wat betreft de school zelf, want we hadden Paasvakantie en mijn kamergenootje Else Iren had me uitgenodigd om met haar mee te gaan naar haar ouders tijdens de vakantie! Daar zei ik natuurlijk grif ja op, dus ik ben van woensdagmiddag tot en met zondagavond naar het dorp Lyefjell (in de buurt van Stavanger aan de westkust, ongeveer drie uur rijden vanaf de basis) geweest. Het was super om wat meer van Noorwegen te zien: we hebben lekker veel van de omgeving gezien, gerelaxt en geprobeerd wat kleur op te doen in de stralende lente zon. Hoe leuk ik de school ook vind, het was heerlijk om een paar dagen niks te hoeven! Grappig weetje, dit gebied waar ik Pasen heb doorgebracht, wordt 'een stukje Denemarken in Noorwegen' genoemd, omdat het zo vlak is daar. Wat ook maar weer eens bewijst hoe relatief 'vlak' is, voor degenen die in Denemarken zijn geweest: inderdaad, dat is niet vlak! Nederland; dat is vlak!

Al met al heb ik dus nog steeds een geweldig goede tijd hier in het mooie Noorwegen. We zijn steeds meer bezig met de outreach (vliegtickets zoeken, voorbereidingen en support verzamelen). Het voelt nog absoluut niet alsof ik over anderhalve maand in Congo zit maar het dringt steeds meer door! Onder andere afgelopen zondag collecteerde mijn gemeente voor ons team, iedereen die ons via deze weg heeft gesponsord: superbedankt! (:

Volgens mij zijn jullie nu allemaal weer up-to-date. Via deze weg wil ik toch ook nog even iedereen bedanken die mijn blogs volgt of naar me vraagt bij mijn ouders en dergelijke, het betekent onwijs veel voor mij om te horen dat ik niet ben vergeten! (: Dus bedankt allemaal voor jullie meeleven en interesse in wat ik doe.

Groetjes!

P.s. voor de collecte in mijn kerk hebben we een kort filmpje gemaakt over wat we gaan doen op outreach en om het team voor te stellen. Als je het graag wilt zien, is het te vinden via onderstaande link.
https://onedrive.live.com/redir?resid=67793DCD1F498673!202&authkey=!AMh_I_KpkuzlZ6Q&ithint=video%2c.wmv







Hey everyone!
I hope you all had a great Easter! I surely did, but I'll tell more about that later in my blog.
Last wednesday we finished the module 'Exile and Return' and that's also the end of the Old Testament! The time passed by so quickly, apparently I am already here for nine and a half week. Last module helped me a lot to see where in history the prophets speak. Before I kind of always assumed that all the prophets came after Chronicles (that's where they are in the Bible, right?!), but now I have a way better and more complete picture of which prophet happend when. The prophets speak spread out from the time of Kings until the last years of the Old Testament, ca 400 B.C.
Besides that the monday before Easter, we gave our first teaching! Everyone got a minor prophet assigned and with the help of some different assignments, we had to write our own teaching on that prophet. I got the prophet Malachi. Despite it being quite intens to study a prophet that deeply, it was also really cool to see that I am able to look that objectively into what a prophet of 2,5 thousand years ago tried to say. An intense, but definitely valuable experience!

And then it is already time to review the Old Testament! I think the most imporant thing I learnt during this a little bit over two month period, is that God stays the same during these cerca 800 years. He doesn't give up hope with the Israelites during the whole time and not even during the exile! He is a constance and not something that changes all the time. It is possible that you don't appreciate one part of His character as much as another one, but at least He is trustworthy! This realization gave me a lot of peace of mind; the last year I didn't really have stability in my life, simply because I didn't know where to get that and because I didn't feel like God was stable and always the same! Piece by piece I grow more and more to a stable and adult mind. Although I also realise more and more that I am still really young! Last week a few of my fellow students or teachers said, "twenty years ago I did this or this with Youth with a Mission"... I didn't even exist yet at that time :O, but that's good to realise for a change as well; after all I am only 19 :P.

Wednesday before the Easterbreak (thursday until monday morning off :O) we looked into the period in between the Old and New Testament. Crazily interesting, or at least for me, all these great empires rising and falling and a lot of history! Definitely helps a lot to understand where the Jews are at in the beginning of the New Testament.
Yesterday we started with the New Testament in the module "Kingdom of God". In this module we will study the gospels and the book of Acts. To be honest, I both look forward and not look forward to it at all to study this part of the Bible. By now I am so familiar with God in the Old Testament, that I actually don't know what to think of Jesus and why he had to come and die on the cross. I have the idea that I walk around with so many questions right now, more than when I started the school! But I am holding on to something the teacher of the first module said: "Good study should raise more questions". This module will surely be a challenge, but I am convinced that I will learn a lot of new stuff as well!

But that is it concerning the school itself for now, because we had Easterbreak and my roommate Else Iren invited me to come and spend the break with her and her parents! Of course I immediately said yes, so I spent wednesday afternoon until sundaynight in the little town Lyefjell (in the Stavanger-area at the westcoast, about three hours by car from the base). It was really nice to see some more of Norway: we saw a lot of the surroundings, relaxed and tried to get some tann in the shining sun of spring. Despite of how much I enjoy the school, it was amazing to not have mandatory things for a few days!
Funfact, the area where I spent Easter is called 'a part of Danmark in Norway', because it is so flat. Once more a proof that 'flat' is very subjective, for the ones who have been to Danmark: indeed, that's not flat! The Netherlands; that is flat!

So I'm still having a great and good time here in the beautiful country of Norway. We spend more and more time on outreach-stuff (finding flights, preparations and raising support). It absolutely doesn't feel like I will be in Congo in one-and-a-half month, but it is starting to land! For example last sunday my church gave our team the offering, everyone who supported us in that way: thank you so much! (:

Well, I think now you all are up-to-date again. Via this way I also want to thank everyone who follows my blogs or who asks my parents or so how I am doing, it means so much to me to hear that I'm not forgotten! (: So thanks to all of you for showing interest in what I am doing.

Love!

P.s. for the offering in my church we made a short video about what we will be doing on outreach and to introduce the team. If you like to see it, you can find it through the URL below. Parts of it are in Dutch, but there is also a good part of it in English!
https://onedrive.live.com/redir?resid=67793DCD1F498673!202&authkey=!AMh_I_KpkuzlZ6Q&ithint=video%2c.wmv

  • 22 April 2014 - 23:02

    Lidy:

    He, ik was nog wakker toen jij klaar was met je blog. Direct gelezen natuurlijk! Ik vergeet je niet hoor. Ik kijk uit naar je verhaal, elke keer weer. Bedankt voor die moeite die je neemt. Deze module kan je dus, net als die vorige, veel brengen... Gods zegen daarbij lijkt me handig, dus die bid ik je toe meid! Een hartelijke groet en studeer ze. Neem de tijd om alles een plekje te geven in je hoofd. Een hartelijke groet van Lidy Passchier

  • 22 April 2014 - 23:14

    Franca:

    Hier vanuit de Rip.lees ik ook met belangstelling je verslagen. En wat Noorwegen betreft... daar heb ik ook nog goede herinneringen aan! groetjes, Franca

  • 24 April 2014 - 00:12

    Marcel:

    Leuk hoor weer om te lezen hoe het gaat. Wel snel gedaan hoor het oude testament in 9 weken! Succes met het vervolg! Groetjes Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke

Via dit blog houd ik je op de hoogte van mijn reizen en mijn weg met God. Through this blog I will keep you updated on my travels and path with God.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 91914

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 06 Juli 2017

Begin Van Een Nieuwe Fase / Start Of A New Season

31 Maart 2013 - 19 Juli 2014

The Journey Goes On

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Children@Risk DTS in Madison, Wisconsin

Landen bezocht: