En weer een week voorbij! - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Rieneke DB - WaarBenJij.nu En weer een week voorbij! - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Rieneke DB - WaarBenJij.nu

En weer een week voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

10 November 2012 | Verenigde Staten, Madison

Ik weet geen creatieve opening meer,,, dus gewoon hallo lezertjes :)
Deze week was het thema "Roots" (wortels) , over bitterheid, unforgiveness etcetera. Was een goede week, maar gelukkig geen zware emotionele dingen deze week, was wel lekker :P 
Woensdagavond was wel apart, focusnight was deze keer over humantrafficking en de seksindustrie, dus in de documentaire was er ook een heel stuk over Amsterdam, dan dringt ineens de nood door, als de hoofdstad van een miezerig landje als wij in zo'n documtaire genoemd wordt, naast plaatsen als Thailand, Las Vegas en Hongarije (of iets daar in de buurt..) dat was wel heel raar, om mijn hoofdstad te herkennen in een Amerikaanse documentaire.. Was behoorlijk heftige documentaire, als je die verhalen hoort, pittig en heel triest..
Voor de rest was deze week bijkomen van de conferentie week en vrijdagochtend in kleine groepjes gebeden, naar aanleiding van het week thema. Was wel gaaf, ik was met Maria, Brittany(staff) en Julia Osbourne (een beetje een begeleider in het gebed). 
Verder heb ik over de week zelf niet veel te vertellen, ik ben van CR veranderd, van Janitorial naar Dinner CleanUp dus 's middags ben ik nu gewoon lekker helemaal vrij :) en donderdag hebben we nederlands avondeten gemaakt voor iedereen, andijviestamppot met gehaktballen en jus en als toetje echte nederlandse pannenkoeken! Smaakte bijna net zo als thuis en iedereen vond het heerlijk, dat was echt grappig xD 
Dinsdag had ik mijn eerste outreach meeting, dus ik weet nu veel meer over wat we gaan doen in Mexico! Dus hierbij voor jullie een korte samenvatting;
We gaan met de auto naar Mexico rijden, een tweedaagse rit, onze eerste stop is in Juarez. Hier gaan we helpen in het kindertehuis van de (schoon)ouders van onze leiding en samenwerken met de lokale kerk met onder andere voedselpaketten achtigiets. Daar blijven we ongeveer twee weken. Dan hebben we nog drie andere plekken waar we elk ongeveer twee weken heengaan, in welke volgorde weten we nog niet precies.
We gaan naar Mazatlan, tijdens het carnaval daar, het is het tweede grootste carnaval van de wereld! :)  dus wat we daar doen zal waarshijnlijk te doen hebben met het carnaval en met de skate/surfcultuur daar (het is aan het strand :P) 
Dan hebben we Creel, hier is een ywambasis met nederlandse leiders, dus dat wordt lachen. Hier gaan we werken met de Tarahumara stam en wat lokaal werk. De Tarahumara mensen zijn echt enorme renners! Je kunt op Youtube een filmpje opzoeken, born to run volgens mij. Deze mensen rennen op blote voeten enorme aftsanden, niemand uitgeznderd dus zelfs de omaatjes en de kinderen! Echt bizar..
En de laatste locatie is Mexico-city, de hoofdstad, er wonen 30miljoen mensen daar alleen in de stad zelf! Jaaa dat is inderdaad bijna twee keer zoveel als in heel Nederland xD hier gaan we werken met straatkinderen en in het pink (soft red en gay) light district en het redlightdistrict. 
Dus dat is min of meer wat we gaan doen op Outreach in Mexico, we werken overal samen met de lokale ywambasis. 

Okay, dan nu nog een paar grappige of opmerkelijke feitjes over Amerika en amerikanen;
- Amerikanen houden van stroopwafels als in echt heerlijk, maar de meeste vinden drop vies, op dropfruitduo's na, die zijn dan weer heel lekker xD
- Ze kunnen mijn naam absoluut niet zeggen xD het wordt als ze het voorlezen reiniekie en als ze het nazeggen klinkt het als renukuuh xD 
- Heel veel Amerikane hebben Duits of Nederlandse ouders, een van beide of opa's en oma's. hebben ze dat niet dan hebben ze bijna allemaal wel iemand die in Amsterdam is geweest of een vriend ergens in Nederland xD
- Amerikanen vragen je altijd how are you, ook als je bijvoorbeeld bij de Mac binnenloopt, je hebt altijd een praatje dus :)
- Bij de Mac hier kun je zelf je beker navullen en alle saus is gratis! :O en een be,er voor water is gratis. Dit geldt voor heel veel restaurants hier!
- Alle verpakkingen zijn hier groter, de wegen langer, de huizen groter, echt alles is groter! Behalve jawel, de McFlurry :( 
- Ze dragen hier hun trouwring aan de linkerhand
- Je hebt hier veel radicalere verschillen, ik zag Amerika als een veel minder streng land dan Nederland in de zin van moraal enzo, de niet-christenen zijn inderdaad extremer, maar de christenen zijn hier veel radicaler; als christen ben je absoluut tegen het homo-huwelijk en abortus, veel meiden willen met hun eerste kus wachten tot hun huwelijk etc. 
- Iedereen is hier into football en heeft dus ook zijn eigen club, nog erger dan Ajax-Feijenoord in Nederland xD
- Thriftshopping (kringloopshoppen) is hier algemeen geaccepteerd in alle kringen en wordt door iedereen als leuk uitje gedaan! (Ik heb een amsterdam t-shirt gevonden daar xD Zoo geniaal xD)
- Oh en skylines in Nederland?! Vergeet het! Ik heb skylines gezien :O fot's komen ;)

Dat was het dan weer! Tot volgende week :)

  • 11 November 2012 - 07:13

    Jurgen:

    Zo. Pas voor de tweede keer bij je op bezoek! Ik had dus een heleboel om bij te lezen. Fijn dat je het over het algemeen zo goed naar de zin hebt. Veel aan het leren en veranderen daar? En ook leuk dat Mexico je outreach wordt. Ben benieuwd. Heb je je feestneus en je boerenkiel wel meegenomen?? :-)

    Ze waren op de basis vast niet zo blij met de overwinning van Obama, denk ik? ;-)

    Vanmorgen worden er bij ons drie kinderen opgedragen: Benthe, Rosa en Joachim. Leuk dus!


    Wens je alle goeds en zie uit naar verder verslagen! God bless You!

  • 11 November 2012 - 19:21

    Rieneke DB:

    Jaa zeker! Ik leer veel te veel om allemaal nu te verwerken xD kan nog drie jaar op alle lesstof teren denk ik xD haha nee die helaas niet :P
    Nee klopt, meeste mensen waren voor Romney van wat ik heb gehoord ja ....
    Oooh leuk :)

  • 11 November 2012 - 19:49

    Pauline:

    Hoi Rien,

    Klinkt alsof je je nog steeds niet hoeft te vervelen daar! Wat zal het straks saai en rustig zijn in Nederland :)! Wel lekker dat je ook eens een onderwerp behandelt, waarvan je je niet een emotionele dweil voelt ;). Klinkt heel wisselend en uitdagend wat jullie allemaal in Mexico gaan doen, ben heel benieuwd naar je ervaringen.
    Okay, dan nu nog een paar grappige of opmerkelijke feitjes over Zalk en Zalkenaren:
    - wist je dat ze in Zalk géén stoplichten hebben;
    - ze in Zalk in de winkel niet vragen hoe het met je is, omdat er geen winkels zijn in Zalk;
    - de Zalkenaren elkaar wel altijd in het dorp en op de dijk groeten;
    - ze in Zalk ook een voetbalclub hebben en de Zalkenaren daar groot fan van zijn;
    - Dick zich zo langzamerhand zo'n Zalkenaar voelt, dat hij de plaatselijke fanfare is gaan sponsoren;
    - de skyline van Zalk de mooiste is van Nederland én Amerika.
    Zo, dat was weer een stukje vaderlandse geschiedenis vanuit Nederland.

    Liefs, Pauline

  • 14 November 2012 - 19:51

    Opa Kikker:

    Ha lieverd,

    Lekker he even een weekje met wat minder indringende gebeurtenissen. Wat een emoties krijg je opver je heen en knap zoal je alles op een rijtje krijgt en verwerkt, althans dat is bij mij de indruk dat je er met HULP wel uitkomt. Wat heerlijk om zo in de wereld en met de wereld bezig te zujn en je te kunnen voorbereiden op zo'n heel speciale taak. Het lijkt me erg spannend en uitdagend, maar het wooie is dat jullie je gesteund weet door velen en door die ene Helper. Lieve Rieneke ik wens je heel veel wijsheid bij de voorbereidingen en geniet bij voorbaat, want straks heb je daar misschien minder tijd voor. Maar een Mexicaans Carnaval........... het lijkt me spannend.

    Veel leifds en houd je goed een dikke knufffffff
    opa Kikker

  • 14 November 2012 - 19:51

    Opa Kikker:

    Ha lieverd,

    Lekker he even een weekje met wat minder indringende gebeurtenissen. Wat een emoties krijg je opver je heen en knap zoal je alles op een rijtje krijgt en verwerkt, althans dat is bij mij de indruk dat je er met HULP wel uitkomt. Wat heerlijk om zo in de wereld en met de wereld bezig te zujn en je te kunnen voorbereiden op zo'n heel speciale taak. Het lijkt me erg spannend en uitdagend, maar het wooie is dat jullie je gesteund weet door velen en door die ene Helper. Lieve Rieneke ik wens je heel veel wijsheid bij de voorbereidingen en geniet bij voorbaat, want straks heb je daar misschien minder tijd voor. Maar een Mexicaans Carnaval........... het lijkt me spannend.

    Veel leifds en houd je goed een dikke knufffffff
    opa Kikker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke

Via dit blog houd ik je op de hoogte van mijn reizen en mijn weg met God. Through this blog I will keep you updated on my travels and path with God.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 91921

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 06 Juli 2017

Begin Van Een Nieuwe Fase / Start Of A New Season

31 Maart 2013 - 19 Juli 2014

The Journey Goes On

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Children@Risk DTS in Madison, Wisconsin

Landen bezocht: