DF and Juarez, getting used to Mexico :) - Reisverslag uit Ciudad Juárez, Mexico van Rieneke DB - WaarBenJij.nu DF and Juarez, getting used to Mexico :) - Reisverslag uit Ciudad Juárez, Mexico van Rieneke DB - WaarBenJij.nu

DF and Juarez, getting used to Mexico :)

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

19 Januari 2013 | Mexico, Ciudad Juárez


Daar is weer een blog!

We hebben inmiddels het gedeelte D.F. (Districto Federal = Mexico City) afgesloten.
Wat betreft de laatste dagen, we zijn maandag nog naar Tepito geweest om te bidden. Dit is het gedeelte van de stad waar de zwarte markt is en het grootste altaar van Santa Muerta (de heilige dood). Dat is iets wat hier best wel behoorlijk aanbeden wordt namelijk.
Het was heel apart, we dachten dat het een bloemenkraampje was maar ernaast was een glazen ruit met daarachter een skelet met mooie kleren aan en een hele opstelling van kleine skelletjes en allemaal foto's endergelijke en voor de ruit stonden twee van die knielbankjes.. Daarnaast had je een ruimte waar mensen een kaarsje konden aansteken. Boven het bloemkraampjr hing een groot bord met een "bericht" van Santa Muerta aan haar volgelingen. Met onder andere dat ze doet wat ze belooft en dat ze niet kwaadaardig of slecht is zoals veel mensen denken. Ik voelde toen ik daar stond echt (ik weet niet of je dat wel eens hebt gehad?) zo'n drukkende sfeer en ik voelde de angst die er hing op die plek (als je snapt wat ik bedoel.. :P) dus we hebben daar zachtjes (in ons hoofd) gebeden en vervolgens gingen we naar een pleintje vlakbij en daar hebben we nog in kleine groepjes gebeden. Op een gegeven moment was er een man op het pleintje een beetje naar ons aan het kijken en aan het rondlopen en ik had heel sterk het gevoel om met hem te gaan praten. Maar ik had zoiets van, ik kan geen spaans, ik heb geeeeeen idee wat ik moet zeggen en wat zo meer, dus ik bleef heel lang gewoon in mijn groep staan. Maar uiteindelijk had ik zoiets van okay whatever, ik vraag John om te vertalen en dan vraag ik hem gewoon wat dingen, ik zie die man waarschijnlijk toch nooit meer na vandaag als het een awkward moment is :P Dus ik ben naar hem toe gegaan en beetje vragen gesteld als zijn naam en of hij een familie had enzo (met superlange pauzes tussen de vragen xD ) en toen had ik zoiets van okay, kunnen we voor je bidden? Hij zei ja, dus ik vroeg of er iets specifieks was om voor te bidden en toen vertelde hij dat hij bijna dagelijks worstelde met depressies min of meer zonder reden. Dus toen heb ik voor hem gebeden en daarna gingen we met de groep weer terug naar de basis. Geen hallelujahmoment ofzo, maar ik vond het wel cool dat er inderdaad iets was met deze man en dat ik het durfde om naar hem toe te gaan, dit is de eerste keer dat ik echt zo op iemand ben afgestapt dus ik ben best trots stiekem op mezelf :P

Maargoed afscheid nemen van Mexico-City was best lastig, want we zaten daar met al die teams van geweldige mensen en ik ben echt van de stad gaan houden! Maar we zijn dus nu sinds dinsdagavond weer op Rancho in Juarez. Woensdag en donderdag hebben we 's middags de normale middagshift gedraaid (van 1uur tot 8uur 's avonds; de kinderen uit school halen, toezicht houden en ze helpen met hun huiswerk! :) ik kan al een boel meer spaanse woordjes nu en rekenen op niveau van groep 4 in het spaans :P ) Donderdag hebben we een kort praatje gehouden voor de kinderen, ons onderwerp was wie wij zijn in God en als illustratie hadden we een milkyway, die bestaat uit verschillende lagen right?! (karamel, het witte spul, de chocola) en zo heeft wie we zijn in God ook lagen (onze identiteit, zijn liefde voor ons en zijn dromen en plannen voor ons). Met de jongste kinderen hebben we daarna in kleine groepjes per kind gezegd wat God speciaal aan diegene heeft gemaakt en bij de oudere kinderen hebben we ze op laten schrijven welke leugens ze geloofden en vervolgens het papier verscheurd en in de prullenbak gegooid en daarna opschrijven wat God zegt over ons. Dat was best gaaf en het raakte de kinderen echt wel!
Gisteravond (vrijdag) hebben we de oudste kinderen mee genomen op een uitje (ze gaan bijna nooit het huis uit namelijk, de school is op het terrein een soort van homeschooling), we gingen met ze eten in de foodcorner van een shoppingmall, dus er waren twintig verschillende tentjes waar je eten kan halen en dan met z'n allen samen eten terwijl iedereen zijn eigen favorite eten heeft! Dus dat was een succes en vervolgens met z'n allen wezen bowlen, dat was ook echt fun! :)
En vandaag is zaterdag, vanochtend lekker weer even met wat mensen uit Nederland geskypt en nu zit ik lekker op de bank met een dekentje, muziek in mijn oren en whatsappend (soort van sms'en maar dan gratis :P) met mama en wat vrienden, mijn blog te schrijven!

Morgen gaan we om een uur of 6 's ochtends vertrekken richting Creel, in de bergen in de staat Chihuahua (voor degenen die het niet weten, Mexico is net als de VS eigenlijk de Verenigde Mexicaanse Staten, dus ze hebben ook verschillende staten met hun eigen wetten en hun eigen hoofdsteden ;) ) eerst een rit van 8uur vanaf hier naar Chihuahua (de hoofdstad van de staat Chihuahua en de hond Chihuahua is hiernaar vernoemd :P #zo leer je nog eens wat :P ) en dan vervolgens nog een uur of 3, 4 door de bergen met een andere bus naar Creel zelf. Daar gaan we waarschijnlijk werken met een aantal kindertehuizen, met de Tarahumara stam en met de lokale kerk (voedselpakketten uitdelen enzo). En de basisleider van YWAM daar is een Nederlander, dus ik ben benieuwd en ik heb er heel veel zin in! Hier blijven we dan twee weken.
Mindere puntjes van Creel; het vriest er 's nachts behoorlijk en we moeten waarschijnlijk rokken dragen... :( maarjaaa :P dus mijn volgende blog is over twee weken over Creel!

Oh en mijn Spaans gaat steeds beter :) ik kan nu al duidelijk maken aan de jongere kinderen wat ik wil dat ze doen en als er eentje huilt min of meer erachter komen waarom die huilt :) verder gaat het met mij best goed, ik kom weer een beetje tot rust, ook in mijn hoofd, en ik heb de dingen van DF een beetje een plek kunnen geven! :)

Nou dat was het voor nu!
Groetjes en bedankt dat jullie tijd nemen om mij te volgen en voor jullie gebeden! (Blijft nodig , zoals voor morgen voor een veilige en goede reis die inderdaad niet langer duurt dan de 12geplande uren xD)

  • 19 Januari 2013 - 20:39

    Joke:

    Hey kanjer, wat goed van je om zo uit te stappen! Kan me voorstellen dat je de drukkende sfeer inderdaad ervaart opzo'n plek van die heilige. Wel leuk dat jullie ook zo met de kinderen bezig zijn, de foto met dat meisje op fb was ook echt leuk. Een heel goede en voorspoedige reis naar Creel en een heel fijne tijd daar! LY

  • 19 Januari 2013 - 21:39

    Una Manzana:

    Eeeh Pieneke,
    Ga je nou naar die heel hardlopende en lang volhoudende mensen?
    Verder vond ik die milkysheak (of hoe je dat ook schrijft) vergelijking best wel cool bedacht en mijn Spaans gaat ook steeds beter maar comminiceren kan ik nog niet zonder mijn schrift/ werkboek erbij .... En reken ook nog niet maar verder ook heel cool dat je uitijndelijk wel op die man bent toegestapt.

    Ly

  • 19 Januari 2013 - 21:39

    Una Manzana:

    Eeeh Pieneke,
    Ga je nou naar die heel hardlopende en lang volhoudende mensen?
    Verder vond ik die milkysheak (of hoe je dat ook schrijft) vergelijking best wel cool bedacht en mijn Spaans gaat ook steeds beter maar comminiceren kan ik nog niet zonder mijn schrift/ werkboek erbij .... En reken ook nog niet maar verder ook heel cool dat je uitijndelijk wel op die man bent toegestapt.

    Ly

  • 19 Januari 2013 - 21:39

    Una Manzana:

    Eeeh Pieneke,
    Ga je nou naar die heel hardlopende en lang volhoudende mensen?
    Verder vond ik die milkysheak (of hoe je dat ook schrijft) vergelijking best wel cool bedacht en mijn Spaans gaat ook steeds beter maar comminiceren kan ik nog niet zonder mijn schrift/ werkboek erbij .... En reken ook nog niet maar verder ook heel cool dat je uitijndelijk wel op die man bent toegestapt.

    Ly

  • 20 Januari 2013 - 00:08

    Jos De Beer:

    Hoi lieve Rienie,
    Geweldig hoor dat je dat gedaan hebt, op die man afgestapt en voor hem gebeden. Dat is volgens mij echt groeien in afhankelijkheid en gehoorzaamheid; heel bijzonder om te lezen. Dat stukje over die zwerver op facebook vond ik trouwens ook heel speciaal, raakt echt je hart geloof ik.
    Een hele goede en vlotte reis bid ik je toe, je bent een kanjer!!
    Pap

  • 20 Januari 2013 - 00:08

    Jos De Beer:

    Hoi lieve Rienie,
    Geweldig hoor dat je dat gedaan hebt, op die man afgestapt en voor hem gebeden. Dat is volgens mij echt groeien in afhankelijkheid en gehoorzaamheid; heel bijzonder om te lezen. Dat stukje over die zwerver op facebook vond ik trouwens ook heel speciaal, raakt echt je hart geloof ik.
    Een hele goede en vlotte reis bid ik je toe, je bent een kanjer!!
    Pap

  • 20 Januari 2013 - 00:08

    Jos De Beer:

    Hoi lieve Rienie,
    Geweldig hoor dat je dat gedaan hebt, op die man afgestapt en voor hem gebeden. Dat is volgens mij echt groeien in afhankelijkheid en gehoorzaamheid; heel bijzonder om te lezen. Dat stukje over die zwerver op facebook vond ik trouwens ook heel speciaal, raakt echt je hart geloof ik.
    Een hele goede en vlotte reis bid ik je toe, je bent een kanjer!!
    Pap

  • 20 Januari 2013 - 00:08

    Jos De Beer:

    Hoi lieve Rienie,
    Geweldig hoor dat je dat gedaan hebt, op die man afgestapt en voor hem gebeden. Dat is volgens mij echt groeien in afhankelijkheid en gehoorzaamheid; heel bijzonder om te lezen. Dat stukje over die zwerver op facebook vond ik trouwens ook heel speciaal, raakt echt je hart geloof ik.
    Een hele goede en vlotte reis bid ik je toe, je bent een kanjer!!
    Pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke

Via dit blog houd ik je op de hoogte van mijn reizen en mijn weg met God. Through this blog I will keep you updated on my travels and path with God.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 91992

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 06 Juli 2017

Begin Van Een Nieuwe Fase / Start Of A New Season

31 Maart 2013 - 19 Juli 2014

The Journey Goes On

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Children@Risk DTS in Madison, Wisconsin

Landen bezocht: