The first books of the Bible: CHECK! - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu The first books of the Bible: CHECK! - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu

The first books of the Bible: CHECK!

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

22 Maart 2014 | Noorwegen, Kristiansand

ENGLISH BELOW

Een van de weinige nadelen van internationale vrienden aan de andere kant van de wereld is skypedates op onmogelijke tijden! Maar ach, nu ik lekker vroeg (half 7 vanochtend) ben opgestaan op mijn vrije zaterdag kan ik mooi ook bijtijds mijn blog schrijven en huiswerk maken en daarna genieten van een vrij weekend!
Anyways, gisteren hebben we de tweede module alweer afgesloten, de Pentateuch! In deze module hebben we Genesis, Job (dit boek wordt over het algemeen ergens tussen Noach en Abraham geplaatst, vandaar dat we het hier hebben behandeld), Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium behandeld. De manier waarop we naar de Bijbel kijken is als volgt; allereerst een overzicht krijgen van wat er gebeurt gedurende de Bijbel (dus zeg maar de rode draad), daarnaast leren we werken met diverse hulpmiddelen om de Bijbel beter en dieper te kunnen bestuderen, we kijken naar de context en (voor zover mogelijk) wat de boeken van de Bijbel betekenden voor de mensen aan of voor wie het in eerste instantie is geschreven.
Natuurlijk kan ik niet alles wat ik heb geleerd in een blog proppen, maar ik ga proberen om de dingen die ik zelf het vetste vond, uit te leggen en mijn proces tijdens deze module!

Het eerste en grootste voor mij persoonlijk, was zien hoe persoonlijk God is met een aantal personen uit de eerste boeken in de Bijbel! Bijvoorbeeld met Abraham en Mozes, beide 'overleggen' een aantal keren met God over God's plan en geven input om het te volbrengen (Genesis 18:22-33 en Numeri 14:13-19). Beide keren luistert God naar hun input! Dat vond ik best vet om te zien, God wil dat we samen met Hem werken bijna op gelijk niveau. Wat voor mij dan alleen belangrijk is om in gedachten te houden is dat het samenwerken in God's plan is en niet samenwerken in mijn plan (wat ik nogal eens neig te doen).

Het volgende wat ik graag met jullie wil delen is een methode die we hebben geleerd. Ik vond het in het begin behoorlijk tegen de kop stotend, maar nu ik er meer mee ga werken zie ik er zeker wel een toegevoegde waarde in! Het heet het X->Y->Z principe. Voor ons is de Bijbel soms ontzettend achterhaald, maar we moeten niet vergeten dat het geschreven is aan een groep mensen in een heel andere context! De originele cultuur waarin de boeken zijn geschreven is X, voor hen was de Bijbel ontzettend vooruitstrevend! De wetten en dergelijke in de Bijbel zijn dan punt Y. Wat God wil is dat de Israëlieten vanaf X door Y uitkomen bij Z: de ultieme waarde. De wetten in de Bijbel zijn niet de ultieme waarde! In mijn groepje hebben we met dit principe gekeken naar de plaats van vrouwen in de Bijbel. In het oude testament staan opmerkingen zoals, als je verkracht wordt moet je deze man trouwen, als je genoeg hebt van je vrouw geef je haar een echtscheidingsbrief mee en klaar, etcetera. Lijkt niet heel vrouwvriendelijk. Maar als je kijkt naar hoe vrouwen gezien werden in die tijd, een vrouw was alleen bezit en niks meer. Als ik nu tegen jou zeg dat de muis in je keuken net zoveel waard is als jij, lach je me vierkant uit! Deze wetten waren ontzettend vooruitstrevend en maakten de positie van vrouwen in die tijd al stukken beter; als je geen maagd was, kon je niet trouwen en had je geen levensonderhoud. Vandaar dat je als je verkracht bent, trouwt met je verkrachter, dan heb je in ieder geval een levensonderhoud! Dit betekent echter zeker niet dat God het okay vindt als je verkracht wordt, absoluut niet! God probeert de Israëlieten in kleine stappen te bewegen richting de ultieme waarde. In het nieuwe testament zien we hier al iets van terug, hier wordt gezegd dat man en vrouw gelijk zijn. Dit is hier nog steeds erg vooruitstrevend voor die tijd, maar blijkbaar binnen de acceptabele grenzen van vooruitstrevendheid. Onze cultuur is in veel opzichten al meer rechtvaardig en goed voor iedereen dan in de tijd van de Bijbel, maar we zijn zeker nog niet bij de ultieme waarde. Als we de ultieme waarde vinden van God, kunnen we zien hoe wij nog verder kunnen veranderen om tot die waarde te komen. En hoeven we niet zomaar een stuk van de Bijbel weg te gooien, want er zit zeker nog waarde in! Ik hoop dat dit min of meer logisch klinkt, ik vond het zelf de eerste keer dat ik het hoorde erg schandalig, hoezo de Bijbel is niet letterlijk de ultieme waarheid?! Maar nu ik er meer over heb nagedacht, is het erg cool. Ik daag je dus uit, als je het een lastig concept vindt, om er goed over na te denken en het echt even te laten bezinken. En voel je altijd vrij om om verduidelijking te vragen!

Wauw, het is alweer een best lange blog! Nog kort iets over mezelf dan, ik geniet ontzettend van mijn tijd hier. Ik merk aan mezelf dat ik heel erg tot rust kom. Tijdens DTS wordt er zoveel in je emoties gewoeld en ik zie nu ik terugkijk dat ik dat niet op de juiste manier kon verwerken. Als ik terugkijk over mijn periode dat ik thuis was, wil ik niet zeggen dat ik depressief was maar erg ver er vanaf kan het niet zijn geweest. Het ging zoveel over gevoelens dat ik niet meer wist hoe ik stabiel kon zijn met mijn wisselende emoties. In deze vijf weken dat ik nu hier ben, merk ik dat er ruimte is voor vragen en de Bijbel kan intensieve studie verdragen! Ik heb nog zoveel vragen en ik weet zoveel nog niet zeker, maar ik heb weer stabiliteit gevonden om alles te kunnen onderzoeken zonder in te storten. Onderzoek en kritisch kijken naar je fundamentele opinie, zonder dat daarmee je hele bestaan op aarde een groot vraagteken wordt, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik merk het aan mezelf maar heb ook al meerdere mensen gehad die het tijdens een skypedate zeiden, dus dat is wel tof dat andere mensen het ook zien in mij! Ik kan sinds lange tijd weer zeggen dat het echt goed met me gaat! De BSN is een onwijs intensieve school, maar het is het absoluut waard!

Naast school doen we natuurlijk ook zat andere dingen, we wandelen veel op het eiland (het is een prachtige omgeving en de zon schijnt nu best veel dus super wandelweer!), spelen spelletjes en hebben gezellige avonden en lol met de mensen hier op de basis. Daarnaast is local outreach ook alweer begonnen, mijn team gaat een bijbelstudiegroepje op een middelbare school hier ondersteunen. Mijn global outreach locatie is ook bekend! Ik ga met een team naar Congo (ja er zijn er twee, dit is de democratische republiek van Congo!), meer informatie heb ik daarover nog niet maar dat komt binnenkort vast ook!

Nou dat was het weer voor nu, weer een wat langere blog maar ik hoop dat jullie er net zoveel van leren als ik! De volgende module is Koninkrijk van Israel en duurt als het goed is twee weken, dus over twee weken kunnen jullie weer een blog verwachten! (:






One of the few disadvantages of having international friends on the other side of the world is skypedates at impossible times! But, since I woke up really early (6am) on my free saturday I now have time to write my blog, make my homework and afterwards enjoy a weekend off!
So yesterday we finished the second module, the Pentateuch! In this module we talked about Genesis, Job (this book is generally believed to be somewhere between Noah and Abraham, that's why we talked about it in this module), Exodus, Leviticus, Numbers and Deuteronomy. The way we study the Bible is: first of all we try to get an overview what happens in that part of the Bible (the main line of the story), then we learn to work with different tools to study the Bible deeper and intenser, we look into the context and what the books of the Bible meant to the people to or for whom it was written originally (as much as possible).
Clearly I can't squeeze everything I've learnt in this blog, but I will try to explain the things that were eye-openers for me in this module!

The first and biggest thing for me personally, was seeing how intentional God is with some people in the first books of the Bible! For example with Abraham and Moses, both of them 'discuss' a few times with God considering God's plans and give input to fulfil it in the best way (Genesis 18:22-33 and Numbers 14:13-19). Both times God actually listens to their input! I found that very interesting to see, God wants us to partner with Him at an almost equal level. For me the only thing I have to keep in mind is that it is partnering in God's plan, not partnering in my plan (which I often tend to do).

The next thing I would like to share with you is a method we have learnt. I found it quite offending at first, but now I start working with it more and more, I start to see that it definitely adds some value! It is called the X->Y->Z principle. For us the Bible sometimes seems to be pretty regressive, but we shouldn't forget that it is written to a group of people in a completely different context! The original culture the books are written in is X, for them the Bible was extremely progressive! The laws and everything in the Bible is point Y. God wants the Israelites to travel from X through Y to arrive at Z: the ultimate value. The laws in the Bible are not the ultimate value. In my group we used this principle to look at the place in society of women in the Bible. In the old testament there are remarks made like, if you have been raped you have to marry that man, if your wife doesn't satisfy you anymore you give her a divorce letter and done, etcetera. Doesn't seem to be very womanfriendly. But if you look at the way women were looked upon in that time, a woman was a possession and nothing more! If I tell you right now that the mouse in your kitchen is as valuable as you are, you will crack up, right?! These laws were extremely progressive and made the position in society for women already so much better; if you weren't a virgin anymore, you couldn't get married and you would be able to provide for yourself. That's why you marry your raper when you have been raped, at least you'll be provided for! This certainly doesn't mean that God is okay with rape, definitely not! God is trying to move the Israelites in small steps towards the ultimate value. In the new testament we already see this happening, here it is said that man and woman are equal. This is still very progressive for that time, but apparently already within the acceptable limits of progressiveness. Our culture is in many aspects juster and better for everyone than in the time of the Bible, but we are surely not at the ultimate value yet. If we find the ultimate value God has, we can find out what we still need to change to reach that point. And we don't have to throw out a part of the Bible, because it actually still has value! I hope this kind of makes sense, the first time I heard this I thought it was ridiculous; what do you mean the Bible isn't literally the ultimate truth?! But now I thought about it more, I think it is actually a cool method. I want to challenge you, if you think this is a tough one as well, to really think about it and let it sink in. And of course feel free to ask for clarity!

Wauw, it is already a pretty long blog again! Just shortly a little more about me, I really enjoy my time here. I notice that I start to find more rest. During DTS your emotions are being stirred so much and looking back now I see that I wasn't able to process that in the right way. When I look back to the period I spent at home, I don't want to say that I was depressed but it can't have been far off. There was so much focus on emotions that I didn't know how to be stable with all my changing emotions. In the five weeks that I've been here, I start noticing that there is room for questions and that the Bible can actually handle intens study! I still have so many questions and there is so much I still don't know for sure, but I found stability again to question and look into everything without breaking down. Researching and looking critically to my fundamental opinion without turning my whole existence on earth into a huge questionmark, if you know what I mean. I can see the change in myself, but I've also heard multiple people say it during a skypedate, so it is kind of cool that other people see it in me as well! Since a long time, I can finally say again that I am doing great! The BSN is a terribly intens school, but it is definitely worth it!

Besides school we of course do a ton of other things as well, we walk a lot on the island (there are beautiful surroundings and the sun shows a lot lately so it is great weather to walk!), we play games and have fun nights and have a lot of fun with everyone at base. Local outreach started too, my team is going to support a Bible study group on a high school here. My global outreach location is known too! I am going with a team to Congo (yes there is two, this is the Democratic Republic of Congo), I don't have more information about that yet but that'll probably come soon!

Well this is it for now, again quite a long blog, but I hope you learnt as much from it as I did! The next module is Kingdom of Israel and is I think, two weeks. So in two weeks you can expect another blog! (:

  • 22 Maart 2014 - 12:36

    Jos De Beer:

    Ha die Rieneke,

    leuk om zo even in jouw keuken te mogen meekijken! En die muis... tsja die hebben we toch maar een scheidsbrief gegeven.. ;)

    Liefs, pap

  • 22 Maart 2014 - 12:47

    Bert Pierik:

    Hoi Rieneke,
    Mooi stukje hoor en een verfrissende kijk op het oude testament
    Ik ben wel benieuwd hoe we muizen bezien over 1000 jaar
    Veel plezier daar en hou je taai.

  • 22 Maart 2014 - 13:04

    Joke:

    Ik ben blij dat we nu nog zo over muizen denken, anders heb ik een groot probleem ;) maar misschien loopt de partij van de dieren dan toch op ons voor qua morele ontwikkeling ;)

  • 22 Maart 2014 - 13:44

    Ans Vos:

    Lieve Rieneke,, bedankt voor je uitgebreide blog, heerlijk om te horen,ik geniet ervan en zie uit naar de volgende, God bless you voor de komende tijd, gr. Ans Vos

  • 23 Maart 2014 - 12:31

    Heidi K.:

    Wat leuk om weer van je te lezen Rieneke. Mooie lessen en inzichten, geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke

Via dit blog houd ik je op de hoogte van mijn reizen en mijn weg met God. Through this blog I will keep you updated on my travels and path with God.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 91892

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 06 Juli 2017

Begin Van Een Nieuwe Fase / Start Of A New Season

31 Maart 2013 - 19 Juli 2014

The Journey Goes On

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Children@Risk DTS in Madison, Wisconsin

Landen bezocht: