Safely arrived and BSN has started - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu Safely arrived and BSN has started - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Rieneke DB - WaarBenJij.nu

Safely arrived and BSN has started

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

18 Februari 2014 | Noorwegen, Kristiansand

ENGLISH BELOW

Even een korte blog om jullie bij te praten; ik ben vrijdag om middernacht veilig aangekomen op de basis in Noorwegen. Ik zit inderdaad op een prachtig eiland, alleen toegankelijk via een tunnel onder de zee door van meer dan 2300 m lang en behoorlijk diep. Foto's van de basis en het eiland volgen nog! Ik heb een Noors meisje als kamergenootje, het klikt goed samen dus dat is erg fijn!
Zaterdag ben ik overdag met Else Iren (mijn kamergenootje) Kristiansand in geweest, erg leuk om dat vast te zien. Zondagochtend zijn we een rondje over het eiland gelopen, we hebben maar een klein gedeelte gezien, maar wat ik heb gezien was erg mooi! Gisteravond hadden we welkomstdinner, ik heb nu iedereen gezien; op dit moment zijn er 11 studenten en 8 staff met ongeveer acht verschillende nationaliteiten. We missen nog twee studenten, een uit Maleysie en een gezin uit Nigeria; beiden hebben hun visums nog niet gekregen (willen jullie meebidden dat het proces snel zal verlopen, zodat ze alsnog kunnen komen?!).
Vandaag was de eerste dag van de introductieweek, ontzettend overweldigend. Zoveel nieuwe informatie, nieuwe manieren waarop we dingen organiseren, maar vooral erg intensief om te focussen. Er wordt Noors gesproken en naar Engels vertaald en andersom, hierdoor is het makkelijk om gewoon weg te zakken omdat beide niet mijn eerste taal zijn of om afgeleid te raken door het Noors tussendoor. Ik heb de intensiteit van niet je eigen taal horen en twee andere de hele tijd zeer onderschat. Op dit moment voelt mijn hoofd alsof het gaat ontploffen, maar gelukkig heb ik mijn huiswerk voor morgen net af, dus wilde jullie even snel op de hoogte brengen en duik dan direct mijn bed in!
Verder over de school, de dagen zijn vrij vol. We hebben gemiddeld drie uur les op een dag en daarnaast huiswerk wat tussen de drie en vijf uur kost en daarbij komt ongeveer een uur aan community work (schoonmaken, een maaltijd voorbereiden etc.). Het is voor nu vooral heel erg wennen, maar de rust en gewenning zal vanzelf wel komen. Gelukkig is de groep (tot nu toe :P) superleuk en is mijn outreach leider van DTS (John Stenson) hier om les te geven voor de eerste twee weken, erg fijn om een bekend gezicht te hebben! Anyways, dit is het voor nu, foto's komen zsm en mijn volgende blog is aan het einde van deze module (we werken in modules, de eerste die twee weken duurt, is: Introductie voor het studeren van de Bijbel).
God natt! (goedenacht in het Noors ^^)



Just a short blog to update you all; I arrived safely at the base in Norway around midnight last friday. I am indeed on a beautiful island, only accessable through a tunnel under the sea of 2300m and fairly deep. Photo's of base and the island will follow! I have a Norwegian girl as a roommate and we seem to get along fine, so that's great.
Saturday I went with Else Iren (my roommie) to Kristiansand, I enjoyed to see a little bit of Norway. Sunday morning we went for a walk around the island, I've only seen a small part, but what I've seen is very pretty. Yesterday night we had a welcome dinner, so now I've met everyone here; at the moment there are 11 students and 8 staff with about eight different nationalities. There are still two students missing, one from Maleisya and a family from Nigeria; both didn't get their visas yet (will you pray with us that the process will be fast so all of them will be able to attend the school?!).
Today was the first day of introduction week, really overwhelming. So much new information, new ways that things are done, but especially very tough to stay focussed. There is Norwegian spoken and translated to English as well as the other way around, this makes it easy for me to kind of pass out on both since neither of them is my first language or to get distracted by the Norwegian in between. I sure underestimated the intensity of not hearing your own language and two others all the time. Right now it feels like my head will explode, but thankfully I finished my homework for tomorrow, so I just wanted to get you all updated and after this I will go straight to bed!
More about the school, the days are quite filled. On an average day we will have approximately three hours of class, three to five hours of homework and on top of that one hour of Community work (cleaning, preparing meals, etc.). Right now I really need to adapt to everything, but I'm sure the rest will come and I will get used to it. Luckily the group (at least until now :P) is nice and my outreach leader from DTS (John Stenson) is here to teach the first to weeks, which is great since I now have someone I already know around! Anyways, this is it for now, pictures will come asap and my next blog will be at the end of this module (we work in modules, the first one of two weeks is: Introduction to Study the Bible).
God natt! (Good night in Norwegian ^^)

  • 18 Februari 2014 - 14:33

    Evelien Van Der Wal:

    Fijn dat we je zo kunnen volgen hè.
    Een heel gezegende gezellige leerzame tijd toegewenst in Norway, lijkt me een prachtig land, in de toekomst zien we dus je foto`s ben benieuwd.
    Nou meid, geniet van alles en doe ook rustig aan, het zal allemaal wel intensief zijn en veel indrukken geven de eerste tijd.
    We bidden voor je
    Dikke knuffel uit Heerde met liefs!
    Evelien

  • 18 Februari 2014 - 18:15

    Marcel:

    Hoi Rieneke, dat klinkt allemaal erg leuk en interessant. Lekkere Hollandse pot koken Voor die noren hoor :) Eten ze in Noorwegen veel vis? Je moet wel je profiel bijwerken hoor. Daar staat dat je nog in Nederland bent. Zijn de noren nog wel enthousiast over de olympische spelen nu wij alle schaats medailles opeisen? Hehehe. Trouwens ik denk dat je Engels op deze manier wel heel erg goed gaat wordenVeel plezier hoor.. Groetjes van je oom!

  • 22 Februari 2014 - 15:05

    Rieneke DB:

    Foto's staan erop! Niet allemaal even goede kwaliteit en niet allemaal van eigen hand, maar dan hebben jullie in ieder geval een impressie!

    Bedankt Evelien! Ik doe mijn best dus dat moet allemaal goedkomen! (:

    Bedankt oom Marcel! Ze eten zeker veel vis, maar op de basis ook gewoon internationaal dus dat is allemaal prima te doen ;)
    Helaas vandaag het eerste volledige Noorse podium en ze staan op plek 1 voor totale ranglijst medailles dus ze gunnen ons de schaatsmedailles wel :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke

Via dit blog houd ik je op de hoogte van mijn reizen en mijn weg met God. Through this blog I will keep you updated on my travels and path with God.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 91850

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 06 Juli 2017

Begin Van Een Nieuwe Fase / Start Of A New Season

31 Maart 2013 - 19 Juli 2014

The Journey Goes On

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Children@Risk DTS in Madison, Wisconsin

Landen bezocht: